Tips till dig som jobbar hemifrån
Flertalet arbetsgivare uppmuntrar nu sina chefer och medarbetare, för att minska Corona virusets spridning, att arbeta hemifrån. Klokt, bra och effektivt på många sätt. Jag hoppas innerligt att arbetsgivare upptäcker nyttan och storheten med det alternativet, så att anställda ges chansen att välja det även framöver.
Om du inte tidigare arbetat hemifrån i någon större utsträckning eller provat men inte fått till det, kommer här några tips som kan hjälpa dig. Du kommer troligen och initialt att få möta och brottas med tankar som "nu ska jag arbeta" och lusten att göra det du är van vid när du är hemma. Soffan hägrar bara några meter bort, så även Netflix ...... För många av er kommer förändringen gå smidigt och för några kommer det att krävas en ansträngning, tills ni hittat det som fungerar just för dig och familjen.
Nedan tips är välbeprövade i och med att jag som egen företagare arbetar regelbundet hemifrån. Flertalet tips har också sin grund i forskningsresultat. Prova, använd eller förkasta, det är helt upp till dig:
- Fortsätt med dina vanliga rutiner och
förberedelser som du annars gör innan du ska till jobbet. De kan vara att
duscha, äta frukost, hjälpa barnen m m. Även förberedelser dagen innan, som att stryka och lägga fram kläder.
- Ta på dig kläder som signalerar att du
ska arbeta, istället för att glida omkring i pyjamas hela dagen. Självklart kan
du dressa ner men sätt inte på dig det du vanligtvis bär när du myser i soffan.
- Själv vill jag ha ordning och reda runt om mig, t ex en
undanplockad diskbänk, bäddade sängar, innan jag kan sätta mig och arbeta. Annars
stör jag mig på det istället för att fokusera på det jag ska. Du
kanske har något liknande eller kommer att upptäcka det. Om det går snabbt att åtgärda, gör det.
- Ställ i ordning en yta som kan fungera som en arbetsplats med bra ljus och placering i hemmet, om du saknar det sedan tidigare. Se till att ha så städad bordsyta som möjligt, så att du kan upprätthålla bra fokus. Jag sitter gärna vid köksbordet där jag kan titta ut på skogen, när jag sitter inne i vårt hus. Där kan jag ta korta hjärnpauser genom att fästa blicken på naturen i några minuter. Saknar du natur i din närhet, funkar det lika bra att fästa blicken på en fast punkt i rummet, på en blomma eller på en bild av naturen.
- Se till att du får arbeta så ostört som
möjligt. Är ni fler i familjen som arbetar hemifrån eller är hemma från skolan,
prata ihop er om hur ni på bästa sätt kan ge varandra goda förutsättningar och
var tydlig med vilka regler som gäller. Gör en gemensam plan och fördela tiden
för de arbetsytor ni har, om ni har begränsade ytor. Själv är jag tydlig med
min familj om när jag är tillgänglig och inte.
- När du arbetar, upprätthåll likvärdiga rutiner och disciplin som du har på jobbet. När det är rast och lunch, ta dem. Kontakta kollegor som också arbetar hemifrån och umgås under rasten, via digitala lösningar som Facetime, Teams eller Skype, så att ni kan se varandra. Japp, då är det kanske klokt att inte ha pyjamasen på sig.
- Gör en rimlig plan och prioritering över de uppgifter som du ska utföra, om du inte har en sedan tidigare. Gör en sak i taget och börja gärna med
surdegen först. Ja, den som är tråkig eller omfattande och som du gärna skjuter på.....just den. Då får du mer energi till andra uppgifter när den är genomförd.
Genom att göra en sak i taget hjälper du hjärnan att fokusera. Att hoppa mellan
olika uppgifter som vi gör när vi blir händelsestyrda, stjäl viktig energi
från hjärnan, som du behöver till annat. En sak till, lägg bort mobilen som du
ställt på ljudlös, i ett annat rum, när du behöver fokusera på en uppgift, så slipper du lockas till att snabbt kolla sociala medier eller e-post.
- Genomför möten som är inbokade via digitala lösningar, inga konstigheter här. Förbered dig innan och genomför de uppgifter som mötet eventuellt resulterade i. Avsätt tid för det.
- Ha regelbundna avstämningar med ansvarig chef och
dina kollegor, förslagsvis varje morgon och innan ni avslutar dagen, så att ni följer
och anpassar er till aktuella lägesförändringar och åtgärder. Samtidigt har ni
chansen att fångar upp frågor och funderingar. Genom det hjälper ni
varandra att hålla er lugna och trygga. Varför inte passa på att lyfta upp
något som ni gjort bra och är stolt över, vid dagens sista avstämning och
summering.
- Ställ en timer på 20 minuter när du ska arbeta
med en uppgift som tar längre tid och som du behöver fokusera på. När klockan
ringer, tar du en paus genom att gå ut eller runt i hemmet några minuter. Själv
brukar jag t ex ta en kopp kaffe, gå på toaletten, sätta på hög och skön musik och dansa, hänga upp tvätt, hämta in posten,
tömma eller fylla diskmaskinen, ja helt enkelt något annat än det som är
kopplat till arbetet och som max tar 3-7 minuter. Varför 20 minuter? Det är
ungefär så länge vår hjärna orkar koncentrera sig optimalt. Pausen bidrar till
att vi orkar hålla samma höga nivå som tidigare. Utan paus minskar
koncentrationsförmågan successivt.
- Passa på att ta den där walk and think-rundan
som du hört så gott om, eller noterat att jag tjatar om. Ok jag vet, men det är SÅ bra. Gör det när du behöver reflektera
eller planera inför eller efter en uppgift. Att tänka, behöver du inte göra
inomhus framför en skärm, sittandes vid ett bord. Ta chansen och se vilken fantastisk
effekt den metoden har. Du kan även genomföra alla samtal under promenaden.
- När
arbetsdagen börjar närma sig sitt slut, summera och utvärdera dagen. Vad har du
gjort bra, vad är du stolt över? Vad gick inte lika bra, vad kan du lära dig av
det och vilka förändringar behöver du göra? Det kan du även med fördel göra under en walk and think-runda på 20-30 minuter. Japp, nu var jag där igen. När du kommer in, skriv
ner en plan för morgondagen. Stäng ner datorn och andra hjälpmedel och avsluta
arbetsdagen. Lägg undan dem så att du inte ser dem, om det hjälper dig att
"släppa" jobbet eller för att låta hemmet få tillbaka sin naturliga plats. Yeas, du ska nu mentalt "gå hem".
- Välkommen hem! Gå
nu, stolt och nöjd över dagens prestation och byt om till hemmakläder, om det
är din vanliga rutin. Det är i alla fall min, då åker arbetskläder av och myskläder på, så ljuvligt. Dags för fokus på familjen och fritiden. Njut och var mån om din och er tid för återhämtning.
Ha tålamod med dig själv och andra, som vid all förändring. Det viktiga är att du skapar
rutiner som fungerar för dig, familjen, arbetsgivaren och samhället.
På bilden ser du min arbetsmiljö en skön sensommardag i Luleå. Det fick bli stranden och havet, istället för att sitta inomhus, hur underbart som helst. Du har säkerligen liknande miljöer i närheten och som mycket väl kan fungera som din arbetsmiljö, del av eller hela dagen. Var kreativ, prova och hitta smarta och nya lösningar. De finns där, väntandes på att du ska upptäcka och prova dem.
Nu kör vi!